לראשונה בישראל ובין הראשונים בעולם: קמפיין על נזקי סיגריות אלקטרוניות

בעקבות העלייה המדאיגה בקרב צעירים ובני נוער המעשנים סיגריה אלקטרונית יזמה האגודה למלחמה בסרטן, לראשונה בישראל ובין הראשונים בעולם (לאחר הקמפיין המשותף ל-FDA ול- CDC בארצות הברית), קמפיין חדש ויצירתי לבני נוער וצעירים על נזקי סיגריות אלקטרוניות וסימני השאלה על השלכות השימוש לאורך זמן. הקמפיין בכיכובו בהתנדבות של אייל קיציס בדמות ארנב עולה באמצעות משרד הפרסום ציבלין שהציעו והפיקו את התשדיר בהתנדבות. בסרטון מככב ארנב המספר בקולו של אייל קיציס שפגש בני אדם שהציעו לו להיות שפן ניסיונות ולהשתתף בבדיקות מעבדה סביב הסיגריות האלקטרוניות. הארנב כמובן מתעצבן על העובדה שרוצים שהוא יהיה שפן, הרי הוא ארנב… והוא מתעצבן עוד יותר על ההצעה הלא מכבדת שקיבל מבני האדם – הרי כולם יודעים שסיגריות אלקטרוניות ממכרות בדיוק כמו סיגריות רגילות, ושגם במשך עשרות שנים של שימוש בסיגריות הרגילות חשבו שהן "בריאות" ורק מחקרים ארוכי טווח הוכיחו את הנזק העצום שלהן.

המטרה מאחורי הסרטון היא להציף את העובדה שהיקף הנזק הבריאותי של הסיגריות האלקטרוניות לא ברור עדיין, להטיל ספק באמונה השגויה שהמוצר אינו מסוכן ולהדגיש שכל מי שמעשן אותן הוא בעצם שפן ניסיונות של החברות המשווקות. בני נוער וצעירים הם פלח אוכלוסייה פגיע במיוחד, במיוחד בשל השפעתו הממכרת של הניקוטין על המוח שלא סיים להתפתח עד גיל 25 לערך. על פי המדווח, ברחבי העולם משתמשות החברות המשווקות בטקטיקות שנועדו לפתות משתמשים צעירים להאדרת הסיגריות האלקטרוניות בניסיון להפוך אותן אטרקטיביות לצעירים ואכן במקרים רבים נמצא ששיעור המעשנים סיגריות רגילות בקרב הצעירים שהחלו בעישון סיגריות אלקטרוניות, מכשירי אידוי ואיוד, גבוה משמעותית. או כמו שהארנב שלנו אומר בסרטון: "חבל על הריאות היפות שלכם!". הקמפיין יעלה לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון ברשתות החברתיות, בערוצי הטלוויזיה והילדים בזמן קהילה למשך מספר שבועות. לצפייה לחצו כאן: https://youtu.be/TVPDqiDmgUQ

קמפיין רדיו ודיגיטל – נאיבים

לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, תעלה גם האגודה למלחמה בסרטן בתשדיר רדיו המלווה גם בסרטון דיגיטלי, שהופקו על ידי גיתם BBDO המלווה את האגודה בהתנדבות שנים רבות ובשיתוף פעולה עם הקריה האקדמית אונו ומכללת ACC בהשתתפות תלמידי מסלול קופירייטינג, דור חסון ויובל קליין ובהנחיית מאיר גולדברג ויאיר ויס. קמפיין הרדיו מתמקד בסכנות הסיגריה האלקטרונית ומבוסס על מחווה לקמפיין הביישנים המיתולוגי ועטור הפרסים, שהופק עבור האגודה למלחמה בסרטן על ידי גיתם BBDO. בתשדיר גבר עולה לגן עדן ומגלה כי הוא מצטרף לעוד נאיבים חדשים שבטוחים שעישון סיגריות אלקטרוניות לא מזיק. להאזנה וצפייה לחצו כאן: https://www.youtube.com/watch?v=e7_Sly62K7o

קמפיין נגד עישון בחברה הערבית

גם השנה האגודה למלחמה בסרטן, עולה בקמפיין דיגיטלי בחברה הערבית, הפונה לצעירים באמצעות סרטון עם מובילי דעת קהל, על מנת לשנות את הנורמות החברתיות הקשורות בעישון. באמצעות פנייה ברשתות החברתיות לצעירים תמשיך ותעודד האגודה למלחמה בסרטן את הצעירים להימנע מהתחלת עישון תוך ניתוק הקשר בין הגבריות לעישון. הקמפיין עולה באמצעות משרד הפרסום Fekra Digital בהובלת יוסף מזאוי ובליווי של פאתן ג'טאס, מנהל פעילות האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית.

במקביל ממשיכה האגודה להפעיל בחברה הערבית את התכנית "סמס הפסק" המיועדת לגמילה מעישון באמצעות מסרונים בטלפון הסלולרי. התוכנית מתקיימת בשיתוף האוניברסיטה העברית והדסה, משרד הבריאות ובמימון האגודה למלחמה בסרטן ומרכזת אותה, היבא שחאדה, סטודנטית לרפואה ובריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה. מערכת המסרונים האינטראקטיבית מלווה נגמלים ומעודדת ברגעי המשבר וההרשמה לתכנית בערבית פתוחה לכולם ללא תשלום.

לידיעת שר האוצר: סקר חדש חושף כי כ – 50% מהמעשנים הצעירים שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט

סקר חדש שיזמה האגודה למלחמה בסרטן במיוחד לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון 2019 חושף תמונת מצב מעניינת על דעת הקהל הישראלי בנושא עישון. הסקר נערך על ידי מכון איפסוס בהשתתפות 506 נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה. מהסקר עולה כי השוואת מחיר הטבק לגלגול לסיגריות רגילות, שהתרחשה רק לפני חודשיים כבר משפיעה על המעשנים. על פי התוצאות, 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. בין המעשנים ששוקלים להפסיק לעשן בלטו הצעירים בני 25-34 שלא פחות מ – 50% מהם שוקלים להפסיק והמעשנים בגילאי 18-24, שכ -46% מהם שוקלים להפסיק.

למשתתפים בסקר הוצגה השאלה:  "האם בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט שקלת להפסיק לעשן".

יודגש כי עליית המחיר התאפשרה רק לאחר הגשת בג"ץ בו ניצחו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי. אליהם הצטרפה ההסתדרות הרפואית, כידיד בית המשפט.

עוד מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי לאור ההשפעה המוכחת של עליית המחירים על הפחתת שעורי העישון, אנו רואים בסיפוק את נתוני רשות המיסים המעודכנים אשר מעידים על הישג. אחרי שנים של עלייה עקבית בצריכתו נרשמה ירידה חדה של 58% בטבק לגלגול. יחד עם זאת אנו עוקבים בדאגה אחר העלייה של 13.3% ביבוא של סיגריות רגילות, שיתכן ומעידה כי אצל המעשנים הכבדים והוותיקים המחיר פחות משפיע. אבל אצל הדור הצעיר מחירי טבק גבוהים, מונעים כניסה לעולם העישון ולהתמכרות להרגל המזיק והממית, לכן מדאיגים פרסומי חברות הטבק שיצאו לאחרונה במבצעי הוזלה של סיגריות רגילות, המנוסחים בסגנון הפונה  לצעירים.

30.2% מהישראלים המעשנים הפסיקו לבד לאחרונה

עוד עלה מהסקר החדש שנערך במימון האגודה למלחמה בסרטן כי ציבור המעשנים שציינו כי שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, כבר נקטו צעדים אקטיביים בנושא. על פי הסקר 30.2% מהמשתתפים ציינו כי הפסיקו לבד, 13.2% אמרו שהצטרפו לסדנת גמילה גם לגיל השלישי וכל הנוגע לגיל מבוגר , 7.5% ציינו שקראו את מדריך הגמילה של האגודה למלחמה בסרטן.

כ – 76% מהמעשנים נוהגים להתרחק או לכבות את הסיגריה – כאשר מבקשים מהם לחדול לעשן, על פי סקר בקרב הלא מעשנים

אחד הנתונים והמעודדים שעלו מהסקר החדש רלוונטי וחשוב לנזקי העישון הפסיבי. המשתתפים בסקר שאינם מעשנים התבקשו לענות על השאלה האם הם נוהגים להעיר לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים ובשאלה נוספת להעיד כיצד הם מגיבים. כ – 41.4% ציינו כי הם מעירים למעשנים במקומות ציבוריים. שיעור ההיענות הגבוה יכול לעודד את מי ששוקל להעיר אך מתבייש לעמוד על זכותו לנשום אוויר נקי שכן, 76% מקרב המעשנים מתרחקים או מכבים את הסיגריה כאשר מבקשים מהם לחדול לעשן, על פי סקר בקרב הלא מעשנים.

רוב מוחלט בעד אזהרות גרפיות עם צילומים

על פי תוצאות הסקר מסתבר כי 84.4% מהציבור הוא בעד אזהרות גרפיות עם צילומים על גבי קופסאות הסיגריות. המשתתפים בסקר עודכנו כי מדינת ישראל תבצע בשנת 2020 שינוי של מראה קופסאות הסיגריות וכי אומנם כבר הוחלט עקרונית על השינוי, אך מעניין יהיה לשמוע מה לדעתם ירתיע יותר את המעשנים. כאמור 84.4% מהמשתתפים בחרו באזהרות גרפיות עם צילומים של נזקי עישון על הקופסאות ורק 15.6% בחרו בשינוי צבע הקופסא לירוק חאקי בלי זיהוי המיתוג (כפי שהוחלט עקרונית לבצע בישראל). הנתון המרתק בשאלה הזו התקבל מקרב המעשנים, לא פחות מ – 74.2% מהם, ציינו כי אזהרות גרפיות עם צילומים ירתיעו אותם.

באיזה עיר הכי הרבה שוקלים להפסיק לעשן ?  

הסקר שיזמה האגודה למלחמה בסרטן כלל גם פילוח אזורים גיאוגרפים וחשף הבדלים משמעותיים בעמדות הישראלים בנושא עישון בין תושבי הערים השונות. כך למשל תושבי השפלה והדרום הושפעו מעליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט ושוקלים להפסיק לעשן יותר משאר הישראלים. תושבי השרון שאינם מעשנים, הכי פחות ביישנים ונוהגים להעיר לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים, יותר מאשר יתר תושבי הארץ, כפי שעולה מהטבלה הבאה:  

תושבי ירושלים והסביבה תושבי תל אביב וגוש דן תושבי חיפה והצפון תושבי השפלה והדרום תושבי אזור השרון והשומרון
שקלו להפסיק לעשן 37.5% 40.4% 42.9% 48%

 

18.2%
מעירים לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים 38.5% 44.7% 42.6% 33.3% 46.2%
המעשנים שמתרחקים או מכבים את הסיגריה כאשר מבקשים מהם 46.7% 81.8%

 

72.1% 75.0% 88.9%

 

בעד אזהרות גרפיות עם צילומים 78.2% 85.7% 82.9% 85.6% 88.0%

 

רוצה להיגמל? העלה תמונת פרידה מהסיגריה לאינסטגרם! 

האגודה למלחמה בסרטן הפיקה מדריך ייעודי במטרה לסייע למעשנים להיגמל. המדריך כולל דרכים יעילות ומעניק כלים לבניית תכנית אישית. במדריך ישנה התייחסות מפורטת לשלבים של תהליך הגמילה החל מהגברת המוטיבציה, דרך פיתוח מודעות ושליטה ועד הפסקת עישון ושימור. גם אם מדובר בטיפול בקישישים  המדריך מתאים כולל גם הנחיות להכנה חברתית לקראת הגמילה, כמו למשל: "ספר לכל בני משפחתך ומכריך על כוונתך להפסיק לעשן. בקש מהם באופן מפורש לתמוך בך ולעודד אותך, לגלות הבנה אם תהיה עצבני יותר בימים הקרובים, פרסם סטטוס בפייסבוק, העלה תמונת פרידה מהסיגריה לאינסטגרם, או צייץ בטוויטר על כוונתך להפסיק לעשן. ככל שתספר ליותר וליותר אנשים על התהליך – כך מחויבותך להפסקת העישון תגדל". לקריאת המדריך לגמילה עצמית לחצו כאן. ניתן לקבלו גם בדואר ללא תשלום בפניה לטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה בטלפון 1-800-599-995.

ב -31 במאי, תציין בישראל האגודה למלחמה בסרטן את  היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון במקביל לארגון הבריאות העולמי ה – WHO אשר מציין בכל העולם את ה – World No Tobacco Day. יום זה נערך במטרה להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון טבק וניקוטין ואת צעדי המדיניות היעילים להפחתת מספר המעשנים. השנה מתמקד ארגון הבריאות העולמי בקשר בין עישון ובריאות הריאות ומדווח כי ההשפעה השלילית והמזיקה שיש לעישון על תפקודי הריאות של מבוגרים וילדים כוללת מחלות סרטן ומחלות דרכי נשימה כרוניות כתוצאה מעישון פסיבי או אקטיבי.

האגודה למלחמה בסרטן, הינה ארגון ללא כוונות רווח הפועל בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים רק הודות לתרומות הציבור וללא כל מימון מתקציב של משרד ממשלתי כלשהו. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן, נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית. באגודה למלחמה בסרטן, פעילים בקהילה המקומית כ- 3,500 מתנדבים הפרוסים ב – 70 סניפים בכל רחבי הארץ השותפים לקידום המאבק בסרטן באיזור מגוריהם. למענה על שאלות הכנסו לאתר בכתובת הבאה: www.cancer.org.il או התקשרו למוקד הטלמידע, המאויש 24 שעות ביממה, בטלפון 1-800-599-995. לתרומות התקשרו 1800-35-46-46.

 

 

השארת תגובה